12 Ιαν 2009

Το 2009, αναμένεται να αποτυπωθούν επί της ουσίας οι πρώτες σημαντικές αλλαγές στον χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, ως απόρροια της αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους ιδιωτικών ελληνικών κολεγίων, τα οποία συνεργάζονται με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. αναφέρει η Καθημερινή (11.01.2009).


Είκοσι χρόνια μετά την πρώτη σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία (48/1989 που επέβαλε στις χώρες–μέλη της τοτε ΕΟΚ την αναγνώριση των κολεγίων που συνεργάζονται με πανεπιστήμια άλλων χωρών–μελών στο πλαίσιο της κοινής ευρωπαϊκής αγοράς) δρομολογήθηκε από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας η έκδοση –έως το καλοκαίρι– του Προεδρικού Διατάγματος το οποίο θα καθορίζει τους τρόπους χορήγησης επαγγελματικών δικαιωμάτων στους περίπου 25.000 αποφοίτους και τους 10.000 σπουδαστές των 45 κολεγίων. Εχει προηγηθεί από τον περασμένο Αύγουστο η ψήφιση από τη Βουλή νόμου για τη «ρύθμιση» του πεδίου της μεταλυκειακής εκπαίδευσης (κολέγια και εργαστήρια ελευθέρων σπουδών). Το νέο Προεδρικό Διάταγμα θα ενσωματώνει την σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία 36, η οποία εκδόθηκε το 2005 –η χώρα μας είναι εκπρόθεσμη, καθώς η όλη διαδικασία έπρεπε να ολοκληρωθεί έως το φθινόπωρο του 2007. Η ενσωμάτωση της Οδηγίας, εκτός από την πυροδότηση αντιδράσεων που αναμένεται ότι θα προκαλέσει (από την πανεπιστημιακή κοινότητα και τους επαγγελματικούς συλλόγους), προβλέπεται ότι θα επηρεάσει άμεσα όλη τη μεταλυκειακή εκπαίδευση. Κι αυτό διότι η «επισημοποίηση» της χορήγησης επαγγελματικών δικαιωμάτων θα ξεκαθαρίσει το τοπίο τόσο για τους αποφοίτους λυκείου όσο και για όλους όσοι δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στο χώρο.
Η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους κολεγίων ανακλαστικά θα επηρεάσει την εκπαιδευτική κλίμακα από τα πανεπιστήμια έως και τα εργαστήρια ελευθέρων σπουδών. Βέβαια, η βαρύτητα των επιπτώσεων θα καταγραφεί στην πράξη και ασφαλώς δεν θα είναι η ίδια σε όλα τα ιδρύματα και τις δομές εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Αραγε, πόσοι θα είναι οι 18χρονοι από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη που θα εισαχθούν σε περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα και ΤΕΙ με αντικείμενα χαμηλής ζήτησης αλλά θα επιλέξουν τις σπουδές σε κεντρικό κολέγιο, το κόστος των οποίων πιθανότατα συγκρίνεται με το κόστος ζωής στην επαρχία;
Μπροστά στις προοπτικές που θα δίνει το πτυχίο των κολεγίων, θα μειωθεί ο αριθμός εκείνων που θα επιλέξουν τα ινστιτούτα εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΙΕΚ) και τα εργαστήρια ελευθέρων σπουδών (ΕΕΣ);
Έπικοινωνόνταςμε παράγοντες από το χώρο των ΑΕΙ και των δομών μεταλυκειακής εκπαίδευσης, η εφημερίδα πιχειρεί μια πρώτη αποτύπωση.
Πανεπιστήμια - Επιπτώσεις στην περιφέρεια
Η «νέα» λειτουργία των κολεγίων εκτιμάται ότι θα επηρεάσει τα περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα τα οποία είτε έχουν αντικείμενο χαμηλής ζήτησης στην αγορά εργασίας είτε έχουν αντικείμενο σχετικό με τα οικονομικά και την πληροφορική, δηλαδή τους τομείς εκείνους που δραστηριοποιούνται κατά κύριο λόγο τα κεντρικά κολέγια. «Δεν νομίζω ότι θα υπάρξουν σημαντικές επιπτώσεις. Το σημαντικό είναι τα πανεπιστήμια να αυξήσουν την αξιοπιστία τους. Και όχι φυσικά επειδή υπάρχουν τα κολέγια, αλλά κυρίως διότι αυτό απαιτεί το νέο τοπίο στην ευρωπαϊκή τριτοβάθμια εκπαίδευση», παρατηρεί ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας κ. Χρήστος Μασσαλάς.
Σήμερα, υπάρχουν 266 πανεπιστημιακά τμήματα και σχολές, εκ των οποίων τα 131 ανήκουν σε κάποιο ίδρυμα της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και τα άλλα 135 σε περιφερειακά ιδρύματα. Το 2008, στα κεντρικά πανεπιστήμια οι εισακτέοι ήταν 18.640 και στα περιφερειακά 20.570. «Στην Ελλάδα, όλοι θέλουν να έχουν έναν πανεπιστημιακό τίτλο. Ομως, άλλο πανεπιστήμιο και άλλο κολέγιο. Μπορεί να υπάρχει η ευρωπαϊκή Οδηγία που επιτάσσει τη χορήγηση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των κολεγίων, όμως οι απόφοιτοι αυτοί δεν έχουν ακαδημαϊκό τίτλο. Και αυτό το γνωρίζουμε όλοι. Σημασία έχει να υπάρξουν αυστηρά κριτήρια για τις προϋποθέσεις ένταξης των αποφοίτων των κολεγίων στην αγορά εργασίας», συμπληρώνει ο κ. Μασσαλάς.
ΤΕΙ - Θα πληγούν Τμήματα χαμηλής ζήτησης
Περιφερειακό ΤΕΙ ή κολέγιο στη… διπλανή γειτονιά; Η παρουσία των κολεγίων θα οδηγήσει πολλούς αποφοίτους λυκείου στο παραπάνω δίλημμα. Το κόστος της φοιτητικής μετανάστευσης προς κάποιο ΤΕΙ πιθανότατα να επηρεάσει αρκετές οικογένειες, που θα επιλέξουν αντί να καταβάλλουν ενοίκιο, διατροφή κ.λπ. να δώσουν τα χρήματα για δίδακτρα σε κάποιο κολέγιο. Σήμερα, υπάρχουν 70 τμήματα κεντρικών ΤΕΙ (με έδρα σε Αττική και Θεσσαλονίκη) και 130 τμήματα περιφερειακών ΤΕΙ. Το 2008, στα κεντρικά ΤΕΙ δόθηκαν 4.420 θέσεις και στα περιφερειακά 38.890 θέσεις εκ των οποίων οι 17.411 έμειναν κενές διότι δεν υπήρξαν υποψήφιοι που πέρασαν τη βάση του 10.
«Είναι λογικό η λειτουργία των κολεγίων να επηρεάσει τα περιφερειακά ΤΕΙ. Ομως, νομίζω ότι το πρόβλημα θα υπάρξει σε εκείνα τα ΤΕΙ με αντικείμενο που δεν απαιτεί μεγάλες υποδομές, όπως τα οικονομικά», λέει ο πρόεδρος του ΤΕΙ Λάρισας κ. Ιωάννης Κόκορας. «Βέβαια, είναι και τα τμήματα ΤΕΙ με αντικείμενο χαμηλής ζήτησης στην αγορά εργασίας. Αυτές οι περιπτώσεις απαιτούν από το Υπουργείο Παιδείας και τα ιδρύματα σοβαρό στρατηγικό σχεδιασμό. Αν πρέπει να γίνουν αλλαγές, ας γίνουν. Εμείς έχουμε καταθέσει πρόταση προς το Υπουργείο Παιδείας ώστε μαζί με τα πανεπιστήμια να υπάρξει μια συνολική ρύθμιση για την ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, χωρίς άτακτη διασπορά τμημάτων. Ακόμη σαφή απάντηση δεν έχουμε πάρει», καταλήγει ο ίδιος.
Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών - Εντονες αντιδράσεις για τις αυστηρές ρυθμίσεις του νόμου
Περίπου 5.000 Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών λειτουργούν σε όλη τη χώρα, καλύπτοντας βασικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Εκείνα που ειδικεύονται στην πληροφορική –τα περισσότερα, αφού προσεγγίζουν τα 1.350– είναι ουσιαστικά «φροντιστήρια πληροφορικής», καθώς σε αυτά απευθύνονται από εξάχρονα παιδιά έως 50χρονοι εργαζόμενοι, που θέλουν να μάθουν τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Στα υπόλοιπα –με ειδικότητες όπως κομμωτική, μανικιούρ, πεντικιούρ, γραμματειακή υποστήριξη, οικονομικά– φοιτούν νέοι που επιλέγουν τη λύση των ΕΕΣ για να μάθουν μια τέχνη για τα προς το ζην. Ο νέος νόμος 3696/2008, που ρυθμίζει τον χώρο των κολεγίων, και η υπουργική απόφαση που εξειδικεύει τους όρους αδειοδότησής τους, έχουν προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των ιδιοκτητών ΕΕΣ. Και αυτό, διότι οι κτιριακές προϋποθέσεις που ζητεί η υπουργική απόφαση (η οποία στηρίζεται στον νόμο 3696/2008) αλλά και ο όρος της κατάθεσης εγγυητικής επιστολής 100.000 ευρώ θα οδηγήσουν πολλά ΕΕΣ σε «λουκέτο» ή μετεξέλιξη. Πάντως, πληροφορίες ανέφεραν ότι η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ήταν έτοιμη να επανεξετάσει τους όρους λειτουργίας των ΕΕΣ, θεωρώντας πως ορισμένοι είναι ιδιαίτερα αυστηροί.
Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης - Αναμένεται μείωση σπουδαστών στα ιδιωτικά ΙΕΚ
Ο τομέας της ιδιωτικής επαγγελματικής κατάρτισης αναμένεται να επηρεαστεί από τη χορήγηση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των κολεγίων. Τα φώτα στρέφονται στα περίπου 45 ιδιωτικά ΙΕΚ της χώρας και όχι τόσο στα δημόσια, καθώς θεωρείται ότι, πλέον, ορισμένοι υποψήφιοι των ιδιωτικών ΙΕΚ θα στραφούν στην επιλογή του κολεγίου, έστω και με ακριβότερα δίδακτρα (τα ετήσια δίδακτρα στα ΙΕΚ κυμαίνονται από 3.500 έως 4.500 ευρώ).
«Φαίνεται με καθαρό μάτι ότι θα υπάρξει μια μείωση» παρατηρεί –μιλώντας στην «Κ»– ο γραμματέας της Ενωσης Ιδιωτικών ΙΕΚ, κ. Ματθαίος Ζήκος. «Βέβαια, έως πέρυσι δεν υπήρξε φυγή» συμπληρώνει ο πρόεδρος της Ενωσης, κ. Σοφοκλής Ξυνής, ο οποίος εκτιμά πως «η αναγνώριση δεν θα αλλάξει δραματικά την κατάσταση, διότι υπάρχουν ειδικότητες στα ΙΕΚ που δεν προσφέρονται από τα κολέγια». Αλλωστε, «κολέγια και ΙΕΚ είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Εμείς προσφέρουμε επαγγελματική κατάρτιση, και ο ρόλος μας είναι πλέον γνωστός στην ελληνική κοινωνία, ενώ οι απόφοιτοί μας έχουν μεγάλη απορροφητικότητα στον ιδιωτικό τομέα», προσθέτει ο κ. Ξυνής. «Πόσω μάλλον που μετά τις σπουδές σε κάποιο ΙΕΚ μπορεί ένας απόφοιτος να συνεχίσει σε κολέγιο για να πάρει ένα “μπάτσελορ”. Στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια κατατάσσουν τους πτυχιούχους τίτλου κατάρτισης στο δεύτερο ή το τρίτο εξάμηνο. Εφόσον υπάρχουν εκπαιδευτικοί όμιλοι στην Ελλάδα που διαθέτουν και ΙΕΚ και συνεργαζόμενο κολέγιο, γιατί κάποιος απόφοιτος του ΙΕΚ να μη μεταπηδήσει στο συνεργαζόμενο κολέγιο;» λέει ο κ. Ζήκος, περιγράφοντας μια νέα εξέλιξη στον χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: